Koulun penkiltä myyjäksi teräspalvelukeskukseen, ensimmäinen vuosi juniorina edustuksen matkassa.
Valmistautuminen ja alkulämmöt:
Alkulämmöt, varusteet kuntoon, tiukka keskittyminen… Koulussa opitaan ja annetaan teoreettiset valmiudet onnistua työelämässä – tähän lauseeseen opiskelija törmää monesti. Fläppitaulut ja punakynällä merkityt suttuiset taktiikkakuviot ovat täysin turhia, jos perustaidot eivät ole kunnossa. Ja näinhän se on. Jaetaanpa ensimmäinen vuosi kolmeen erään ja lähdetään peliin maalin kiilto silmissä. Tottakai.
1. erä:
Näyttämisen halu, energia, itseluottamus. Yleisö pitää saada vakuuttuneeksi taidoista ja kyvyistä. Taklauksia ja vetoja maalia kohti, unohtamatta omaa puolustuspäätä. Uutena myyjänä hakee uusia kontakteja ja tekee itseänsä tunnetuksi yrityksen vanhoille asiakkaille. Heille näyttää olevansa aidosti kiinnostunut heidän tarpeistaan ja toimintatavoistaan. Oma tieto-taito ei toki ole vielä kehittynyt kokeneempien tasolle, mutta silloin korostuu asiakkaiden ja työtovereiden kuuntelu. Koutsin sana on laki.
2. erä:
Ensimmäisessä erässä saatu niukka johto muuttuu yhtäkkiä tappioasemaksi. Alkuerän pieni nukahdus kostautuu ja vastustaja juhlii. Aikalisän paikka ja miettimään, mikä meni pieleen. Myyjänä oppii kokemaan sekä ylä- ja alamäkiä. Onnistumisen tunne tulee, kun saa palveltua asiakasta molempia osapuolia tyydyttävällä tavalla. Toisinaan tuomarin pilli soi ja jäähypenkki kutsuu. Asiakas reklamoi väärin leikatusta kappaleesta. Yksinkertainen piirustus, mutta silti viiste väärällä puolella kappaletta. ”95 %:n keskittyminen on 50 %:n suoritus” on eräs kiekkoleijona tokaissut. Asia jäytää mieltä, mutta ei pidä lamaantua. Jäähy loppuu, lisää tarkkuutta ja kohti uusia haasteita. Ensi kerralla onnistun. Oman pelin kautta.
3. erä:
Toisen erän nukahdukset on taakse jäänyttä. Erän alkuun pari kovaa ”pommia” ja yleisö unohtaa pienet hapuilut. Ottamalla asioista selvää ja osoittamalla oppineensa jotain uutta on helpompi tulla takaisin takaiskujen jälkeen. Molemminpuolinen luottamus myyjän ja asiakkaan välillä säästää molempien aikaa ja helpottaa arkea. Se on tasoitusmaali. Vielä tarvitsee puristaa, jotta pisteet jäävät kotiin ja pääsee huudattamaan yleisöä. Nykymaailman hektisyys luo varsinkin toimitusaikojen osalta paineita. Silloin koko joukkueen on puhallettava yhteen hiileen. Pakit nousevat hyökkääjän avuksi. Ratkaisu löydetään, kun koko ketju työnsuunnittelusta ja tuotannosta alkaen tukee myyjää asiakkaan toiveiden täyttämisessä. Lämäri siniviivalta ja voittomaali tolpan kautta sisään.
Hilkulla oli, mutta taas kerran paras lopputulos saavutettiin koko joukkueen yhteistyöllä, yleisön tukea ja kannustusta unohtamatta.
Kirjoittaja: Arttu Niinimaa