Talvi kiristää jälleen otettaan ja leppoisat kesätuulet ovat vain kaukainen muisto. Kiristyvät pakkaset tuovat usein mukanaan erilaisia ongelmia autoilijalle. Kesän helteillä kärsineet akut alkavat oireilla ja riittävän kylmässä säässä ne voivat jäätyä.
OPTIMA YELLOWTOP® -akut on suojattu jäätymiseltä -34°C asteeseen (täyteen ladattuna 13.0-13.2 V) ja REDTOP® -akut jopa -45°C asteeseen (täyteen ladattuna 12.6-12.8 V). Mikäli akun jännite on jostain syystä päässyt laskemaan, se voi kuitenkin jäätyä jo pienemmälläkin pakkasella. Jos akku ei ole täyteen ladattu, tislattu vesi ja akkuhappo alkavat erottua toisistaan ja vesi voi päästä jäätymään.
Jäätynyt akku voi olla vaurioitunut, jolloin se täytyy vaihtaa ehjään. ÄLÄ ANNA APUVIRTAA TAI LATAA JÄÄTYNYTTÄ AKKUA! Tarkasta akku silmämääräisesti: mikäli akussa näkyy säröjä tai halkeamia, vie se ammattitaitoiselle akkujälleenmyyjälle tarkastettavaksi. Jos kotelo näyttää ehjältä, vie akku sulaan, turvalliseen tilaan, missä se voi sulaa itsekseen. Älä yritä nopeuttaa sulamisprosessia millään tavoin.
Kun akku on sulanut, voit laittaa sen paikalleen ja kokeilla startata autoa. Vaikka auto käynnistyisi, on todennäköistä, että akku on purkautunut ja se kannattaa ladata täyteen (vähintään 12.6V) laadukkaalla ylläpitolaturilla. Tutustu tästä CTEK-ylläpitolatureihin
Alkuperäinen artikkeli optimabatteries.com