15 vuotta metalliteollisuuden palveluksessa: billetti, släbi, profiili, kvartto, alumiini, erikoisluja. Puimuri, pöytä, v-kärki, kattila, reaktori ja vaikka mitä. Tuo vedellä, tuohon viisteet, tuo särmäykseen ennen koneistusta.
…Puhelin soi. Puhelimen näytöllä vilkkuu tutun ostajan nimi. Vastaan puheluun. On varhainen maanantaiaamu.
– ”Morjens Rami! Nyt on kuule tilanne sellainen, että olisi kiire… Voisitko katsoa noin niin kuin heti toimitukseen? Tämä on se tarjous, jonka laitoit kuukausi sitten. Kauppa tuli nyt! Kuvat ja materiaalit hiukan muuttui ja ja ja… Oikeastaan osat pitäis olla jo maalattuna asennuksessa.”
Näin se myyjän työpäivä usein alkaa.
Kiireesti sähköposti auki ja piirustuksia tulkitsemaan. Sitten palaveri työnjohdon kanssa ja yhteistuumin asiakkaan toivomusta toteuttamaan.
Muutamia päiviä myöhemmin puhelimessa on tyytyväinen yrittäjä tai ostaja, joka kehuu yrityksemme nopeutta, joustavuutta ja tuotteita. Myyjä kiittää vielä tilauksesta ja toivoo, että juuri hyvin palveltu asiakas on valmis tekemään seuraavan ostonsa myös meiltä.
Ennen kuin tuo kaikki edeltävä on mahdollista tapahtua, löytyy taustalta monta muuttujaa, kuten tapana on sanoa. Tulee löytää oikea yrityksen, oikea henkilö ja oikeat tuotteet. Sähköpostia, puheluita, asiakaskäyntejä, tarjouksia ja tilauksia. Hienosti sanottuna tämä on ”asiakkaan arvoketjuntäyttäjän normaalia arkista aherrusta”.
Vaan maailma muuttuu ja myyjän on oltava hereillä. Tuotteet ja teknologiat kehittyvät ja siinä kehityksessä on asiakkaiden ja myös myyjien syytä pysyä mukana. Asiakkaan tarpeet on tunnistettava ja myyjän pitäisi jo ennalta informoida, mitä tulevaisuus on alalle tuomassa.
Uusia haasteita on tullut ja niitä on tulossa. Tämäkin kulunut fraasi pitää edelleen paikkansa:
”Se, joka haluaa, keksii keinot. Se, joka ei halua, keksii selitykset.”
Sähköisesti tapahtuva kaupankäynti on mullistanut maailman. Netissä tapahtuva kauppa on tuonut meidän kaikkien ulottuville tuotteita vain muutamalla klikkauksella. Lomakohteiden vertailu ja varaus onnistuu kotisohvalla löhöillen. Taloustavaroita ja hyödykkeitä toimitetaan ihmisille kotiin tuhansien kilometrien päästä jopa seuraavana päivänä tilauksesta. Omistat laitteen, jolla yritysten nettikaupat avautuvat ja koko maailma on muutaman klikkauksen päässä.
Vai onko sittenkään…
Puhelin soi jälleen. Alkaa seuraavan kaupan ja asiakkaan tarpeiden täyttäminen, tekninen pohdiskelu, työvaiheiden suunnittelu ja kokonaisen arvoketjun toteuttaminen. Näin tehdään teräskauppaa suomalaisessa perheyhtiössä. Olen ylpeä siitä. Nettikauppa ei vielä ole kehittynyt teknisen myyjän tasolle… ei ainakaan minun.
Mukavaa kevättä!
Kirjoittaja: Rami Suominen