1950-luvun alussa Flinkenbergin toimisto muutti omiin tiloihin Bulevardi 28:n vastavalmistuneen talon viidenteen kerrokseen. Myöhemmin lisätilaa hankitiin talon seitsemännestä kerroksesta sekä viereisestä talosta. Yhtiön varastotilat sijaitsivat Eteläisellä Hesperian kadulla ja autohalli Tehtaankadulla. Tiloja oli lopulta pitkin poikin Helsinkiä. Flinkenberg toimi Bulevardi 28:ssa lopulta yli 40 vuotta.
John R. Flinkenbergin nuorempi tytär Dorrit avioitui Johan von Fieandtin kanssa vuonna 1950. Nuori diplomaatti Johan oli nimitetty ensimmäiseen työpaikkaansa Tukholmaan ja pari muutti Ruotsiin. He eivät ehtineet olla Tukholmassa kovin pitkään, kun Johanille jo tarjottiin paikkaa Washingtonissa. Samoihin aikoihin hän sai myös kilpailevan tarjouksen appiukoltaan. Johan epäröi lähteä diplomaattiuraltaan, mutta lopulta hän hyväksyi appiukon tarjouksen ja aloitti Flinkenbergin palveluksessa yhtiön teräsosastolla. Ennen Helsinkiin muuttoa Johan ja Dorrit saivat Tukholmassa pojan, Kimin. Perheen tyttäret Monika ja Benita syntyivät myöhemmin Suomessa.
Johanin alku perheyhtiössä oli vaikea. Pitkät sopimukset valtion kanssa tulivat päätökseensä. Maailmantalous ajautui taantumaan nousukauden jälkeen. Vuosi 1953 oli katastrofaalinen ja Johan luuli tehneensä todellisen virheen jättäessään diplomaattiuransa ulkoministeriössä. ”En pysty tähän. Olen diplomaatti ja lakimies.”, hän muisteli ajatelleensa paljon myöhemmin. Hänen onnistui kuitenkin palauttaa liiketoiminta kannattavaksi. Kova työ vaati matkustelua Ranskassa ja Belgiassa jatkamassa tärkeitä yhteyksiä terästehtaille. Näitä olivat mm. Ucométal ja Comptoir des Aciéries Belges. Suomalaiset terästehtaat pystyivät tuohon aikaan toimittamaan tavaraa vain muutamille asiakkaille, kuten laivanrakennusteollisuudelle.
Vävypoika Johanin tultua taloon John R. Flinkenberg uppoutui intohimoisesti purjehduksen pariin. Hän edusti Suomea yli 20 regatassa useissa maissa ympäri Eurooppaa. Hänen Louhi-luokan Xantippa-alus oli ensimmäinen suomalainen vene, joka osallistui Kieler Wocheen sodan jälkeen vuonna 1953.
Vuonna 1956, 60 vuoden ja 8 kuukauden ikäisenä, John R. Flinkenberg osallistui Xantipalla Melbournen olympialaisiin Port Philip Bayssä. Hänen nimissään on edelleen ennätys: kautta aikain vanhin suomalainen olympiaedustaja. Olympiapurjehdus meni penkin alle, mutta Flinkenbergistä tuli seuransa kansainvälisimpiä ja menestyneimpiä urheilijoita koskaan.
Jälkikäteen katsottuna vaikuttaa siltä, että John R. Flinkenbergillä oli aina jotain voitettavaa: pokaaleja, huvia, hyötyä, kunniaa, kontakteja ja nimeä liikemiehenä, mutta myös Suomen tunnettuutta maailmalla. Kaikki henkilökohtaiset suhteet länteen olivat tärkeitä myös Suomen kansakunnan kehityksen kannalta.
Miten sekatavarakauppa selviää suuresta surusta ja sukupolvenvaihdoksesta 1960-luvulla?
Nämä asiat selviävät seuraavassa historiablogissamme.
Palaa takaisin 1940-luvulle
Siirry 1960-luvulle
Lähteet:
Henttinen, Annastiina: Tuulta purjeissa. Otava 2021.
Kuvalähteet:
Oy Flinkenberg Ab
Grönberg Constantin, Helsingin kaupunginmuseo: Bulevardi 28.
Turun Sanomat 27.11.1956: John Flinkenberg ei harrasta selityksiä.
Uutistoimisto AP: Olympic Yachting. The Finnish Dragon class yacht Xantippa with J. Flinkenberg at the helm (left) and the Portuguese yacht Canopus, helmsman Conde de Caria, in choppy waters in Port Phillip Bay.